מחקר - מרכז דואט

כנס דואט השנתי 2024 >>

מחקר

ידע שמשפיע – למען עתיד טוב יותר לילדינו

ליבת המחקר שלנו עוסקת ביחסים משמעותיים בין הורים לילדיהם, בין דמויות מטפלות לילדים (צוותי חינוך), הורות במצבי סיכון וסטרס (פגות, חשיפה לאיום בטחוני, קבוצות מיעוטים, עיכוב התפתחותי), חשיפה למסכים בהקשר ההורי ועוד.

כל תוכניות דואט מלוות במחקר הבוחן את יעילותן.

אנחנו משתמשים בכלים מגוונים כדי לאסוף נתונים מקוריים

כלים תצפיתיים

ככה אנחנו צופים ביחסים בין ההורים לילדים בזמן אמת בעיניים אובייקטיביות

שאלונים להורים

שעוזרים לנו להכיר טוב יותר את הילד ואת הסביבה שבה הוא גדל

מדדים פיזיולוגיים

שנותנים לנו הבנה מעמיקה יותר על הקשר בין גוף ונפש

מדדים ממוחשבים

שמאפשרים לנו לחשוף יכולות תפקודיות בצורה אובייקטיבית

הפרסומים שלנו

  1. Shalev, S., Sharon, N., Uzefovsky, F., & Atzaba-Poria, N. (2023).
    Parental guilt and children's internalizing and externalizing  behavior: The moderating role of parental reflective functioning.
    Journal of Family Psychology37(8), 1241-1252.‏ DOI: https://doi.org/10.1037/fam0001156
  2. Assal-Zrike, S., Marks, K., & Atzaba-Poria, N. (2021).
    Maternal Emotional Distress Following the Birth of a Preterm Baby: The Case of Bedouin Mothers Living in Southern Israel.
    Journal of Cross-Cultural Psychology52(6), 553-566.‏ DOI: https://doi.org/10.1177/00220221211033991
  3. Menashe-Grinberg, A., Shneor, S., Meiri, G., & Atzaba-Poria, N. (2021).
    Improving the parent–child relationship and child adjustment through parental reflective functioning group intervention.
    Attachment & Human Development, 1-21.‏ https://doi.org/10.1080/14616734.2021.1919159
  4. Assal‐Zrike, S., Marks, K., & Atzaba‐Poria, N. (2021).
    Prematurity, maternal emotional distress, and infant social responsiveness among Arab‐Bedouin families: The role of social support as a resilience factor.
    Child Development.‏ https://doi.org/10.1111/cdev.13705
  5. Levavi, K., Menashe-Grinberg, A., Barak-Levy, Y., & Atzaba-Poria, N. (2020).
    The role of parental playfulness as a moderator reducing child behavioural problems among children with intellectual disability in Israel.
    Research in Developmental Disabilities107, 103793.‏ https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103793
  6. Yatziv, T., Gueron-Sela, N., Meiri, G., Marks, K., & Atzaba-Poria, N. (2020).
    Prematurity and Maladaptive Mealtime Dynamics: the Roles of Maternal Emotional Distress, Eating-Related Cognitions, and Mind-Mindedness.
    Journal of abnormal child psychology48(8), 1089-‏ DOI:10.1007/s10802-020-00639-2
  7. Yatziv, T., Kessler, Y., & Atzaba-Poria, N. (2020).
    When do mothers’ executive functions contribute to their representations of their child’s mind? A contextual view on parental reflective functioning and mind-mindedness.
    Developmental psychology56(6), 1191.‏ https://doi.org/10.1037/dev0000931
  8. Barak-Levy, Y., & Atzaba-Poria, N. A. (2020).
    A mediation model of parental stress, parenting, and risk factors in families having children with mild intellectual disability.
    Research in developmental disabilities98, 103577.‏ https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103577
  9. Egotubov, A., Atzaba-Poria, N., Meiri, G., Marks, K., & Gueron-Sela, N. (2020).
    Neonatal Risk, Maternal Sensitive-Responsiveness and Infants’ Joint Attention: Moderation by Stressful Contexts.
    Journal of abnormal child psychology48(3), 453-466.‏ DOI:10.1007/s10802-019-00598-3
  10. Einziger, T., Zilberman‐Hayun, Y., Atzaba‐Poria, N., Auerbach, J. G., & Berger, A. (2019).
    How important is early home environment in the prediction of attention‐deficit hyperactivity disorder in adolescence? The protective role of early cognitive stimulation.
    Infant and Child Development28(5), e2138.‏ https://doi.org/10.1002/icd.2138
  11. Auerbach, J. G., Zilberman-Hayun, Y., Berger, A., & Atzaba-Poria, N. (2019).
    Longitudinal Pathways to Reading Achievement at Age 7 Years: Child and Environmental Influences.
    Reading Psychology40(3), 269-292.‏ DOI: 10.1080/02702711.2019.1614128
  12. Yatziv, T., Kessler, Y., & Atzaba-Poria, N. (2018).
    What’s going on in my baby’s mind? Mothers’ executive functions contribute to individual differences in maternal mentalization during mother-infant interactions.
    PloS one13(11), e0207869.‏ https://doi.org/10.1371/journal.pone.0207869‎
  13. Yatziv, T., Gueron‐Sela, N., Meiri, G., Marks, K., & Atzaba‐Poria, N. (2018).
    Maternal mentalization and behavior under stressful contexts: The moderating roles of prematurity and household chaos.
    Infancy23(4), 591-615.‏ DOI: 10.1111/infa.12233
  14. Menashe‐Grinberg, A., & Atzaba‐Poria, N. (2017).
    Mother–child and father–child play interaction: The importance of parental playfulness as a moderator of the links between parental behavior and child negativity.
    Infant mental health journal38(6), 772-784.‏ https://doi.org/10.1002/imhj.21678
  15. Atzaba‐Poria, N., Deater‐Deckard, K., & Bell, M. A. (2017).
    Mother–child interaction: Links between mother and child frontal electroencephalograph asymmetry and negative behavior.
    Child development88(2), 544-554.‏ https://doi.org/10.1111/cdev.12583
  16. Menashe, A., & Atzaba‐Poria, N. (2016).
    Parent–child interaction: Does parental language matter?.
    British Journal of Developmental Psychology, 34(4), 518-537.‏ https://doi.org/10.1111/bjdp.12147

שומרים על קשר -
מקבלים את תכני דואט!