"מרימים מסך": פיתוח מיומנויות חוסן בעולם רווי מסכים
שימוש במסכים הוא לא רק זמן השימוש של הילד מול מסך, אלא גם התוכן אותו הוא צורך, הרגלי השימוש של הוריו ומשפחתו, התפיסה של הנושא בבית הספר, או בתנועת הנוער אליה הוא שייך, מערכת החוקים והרגולציה, מערכת הנורמות והתרבות ונקודת הזמן בה כל זה מתרחש. כמבוגרים המתמודדים עם הדילמות המתרבות והמשתנות בעולם טכנולוגי דוהר, עלינו להכיר את המרחב הזה, ולהבין את השלכותיו הרחבות גם עלינו כמבוגרים משמעותיים (הורים, מטפלים, אנשי חינוך), וגם על הילדים והמתבגרים בסביבתנו.
לקראת שנת הלימודים הקרבה השקנו בדואט סדרת הרצאות הנותנות מענה מדוייק וכלים לסוגיות אלה:
הורים רבים מדווחים על אשמה, חוסר אונים ובדידות בבואם להתמודד עם שגרת השימוש של ילדיהם במסכים. ההרצאה תציע שיח אלטרנטיבי משלים לשיח ה"סכנות ברשת". בהינתן שזו המציאות איתה אנו מתמודדים בתקופה זו, נשאל מהם גורמי החוסן שיש להורים, ונבחן בחמלה ובעדינות את מקומם, תפיסותיהם, לצד למידה של כלים להגברת החוסן והתמודדות היעילה. בהרצאה נכיר קצת יותר את מרחב הרשת, ואת ההתפתחויות הטכנולוגיות העכשוויות, על מנת להגביר את הנוכחות ההורית במרחב זה, לצד חקירה של השימוש ההורי במסך, והשפעתו על הקשר הורה- ילד, נשאל מה בין "בחירה לבריחה" במציאות מלאת גירויים והסחות. הרצאה חווייתית המותאמת להורים לילדים בכל הגילאים המשלבת יידע אקדמי עדכני, לצד כלים יישומיים לחיזוק הקשר בין הורים וילדים במציאות טכנולוגית משתנה.
2. "מרימים מסך" – על חוויית אנשי החינוך והטיפול במציאות טכנולוגית דוהרת
-
קהל יעד:
צוותי חינוך ואנשי מקצוע מתחום הטיפול -
משך ההרצאה:
שעתיים
הרצאה חווייתית לאנשי חינוך ואנשי מקצוע מעולמות הטיפול, המשלבת ידע תיאורטי עדכני לצד כלים יישומיים במציאות טכנולוגית משתנה. בהרצאה נבחן את הערכים החינוכיים שלנו, את העמדות שלנו כלפי טכנולוגיה, ואת החוויה הרגשית של להיות איש חינוך במציאות הנוכחית. כמו כן נתמקד בקשר מיטיב בין מורים והורים בפלטפורמות תקשורת מיידיות, וננתח את האתגרים וההזדמנויות שמזמנת תקשורת מסוג זה. לצד אלה נציג כלים יישמיים (פעילויות ומערכי שיעור) לחיזוק מיומנויות החוסן ויצירת דיאלוג יעיל ורלוונטי עם תלמידים והוריהם.
3. רגע לפני ה – Send
-
קהל יעד:
מתבגרים/ סדנאות שגרירים (המעבירים את התכנים בעצמם לבני נוער אחרים) -
משך ההרצאה:
שעתיים
סדנה לפיתוח מיוומנויות חוסן אצל מתבגרים בעולם של מסכים. הסדנה תחזק יכולות ויסות עצמי ורפלקטיביות דרך התנסות חווייתית ולמידה על המנגנונים המופעלים אצלנו בשימוש במדיה. נעסוק בשאלה מה בין "בחירה לבריחה" עד כמה בחירה מודעת ואקטיבית, אל מול הפיכה לסוכנים של המציאות הזו. כמוכן הסדנה תעסוק גם בהיבטים של סכנות ברשת וההשלכות החוקיות של התנהגויות סיכון.
על המרצה - אוריה חורש
אוריה היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, חוקרת במרכז "דואט" המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בן גוריון, את נושא ה"הורות הדיגיטלית" - הקשר שבין שימוש הורי במסך לקשר הורה- ילד תוך שימת דגש על גורמי החוסן שיש להורים במציאות רוויית מסכים. אוריה מרצה באקדמיה ורכזת ארצית של תחום המדיה באגף פסיכולוגיה של השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך, בעלת קליניקה פרטית לטיפול במתבגרים והורים במושב שדמה.