השתלמות - עבודת המטפלים במערכת החינוך בגיל הרך - מרכז דואט

השתלמויות שנת תשפ"ה >>

השתלמות – עבודת המטפלים במערכת החינוך בגיל הרך

תוכן המפגשים

  1. הערכה של המערכת, הport of entry- להתערבות ובניית תהליך – אבחון מערכת ובניית התערבות מערכתית- בכניסה למסגרת חינוכית נרצה להתבונן במערכת הארגונית, להבין את המבנה הארגוני ואת התהליכים המתקיימים בו, מעבר לפרטים המרכיבים את המערכת. מתוך אבחון המערכת, נוכל להבנות תוכנית התערבות המחזיקה את כוחותיה ואתגריה של המערכת הספציפית, תוך התייחסות לנקודת הכניסה להתערבות והצרכים הספציפיים של מסגרות בגיל הרך.
  2. ליווי רפלקטיבי התפתחותי לצוותים חינוכיים –צוותים חינוכיים נדרשים לטפל ולחנך ילדים במצבים רגשיים וסביבתיים מגוונים. על מנת שאנשי החינוך יוכלו לטפל בילדים בצורה מיטבית, הם נדרשים להבין תחילה מה עובר עליהם במצבים השונים. בהרצאה נתייחס לחשיבות העבודה הרפלקטיבית במסגרות החינוך, הן ברמה האישית באינטראקציה עם הילדים, הן ברמה הקבוצתית באינטראקציה עם הכיתה/הגן והן בתוך המרחב המוסדי באינטראקציה בקרב אנשי צוות שונים.
  3. עבודת הפסיכולוג ההתפתחותי/חינוכי בתוך מסגרות החינוך לגיל הרך: RTI, איתור, זיהוי מצבי סיכון, אבחון – במפגש זה נדון בחשיבה ההתפתחותית במערכת החינוך בגיל הרך, על ההתמקמות במעון של הפסיכולוג שמגיע עם הידע התפתחותי ועל תהליכי ההדרכה המתעצבים. נחשוב על תהליכים רפלקטיביים ביחסי הפסיכולוג-צוות המעון- ילדים וכיצד נראים תהליכי מניעה, איתור, ליווי לאבחון ומעקב.
  4. הערכה של יחסי הורה ילד – במפגש נעסוק בנושא של יחסי הורה-ילד הן ברמה התיאורטית והן ברמה המעשית. במסגרת המפגש תובא החשיבה הדיאדית והטריאדית שעומדת בבסיס ההערכה של היחסים בין הילד ושני הוריו, וכן יוצגו מחקרים עדכניים שנערכו בתחום. בנוסף, יוצגו שני כלים סטנדרטיים להערכת היחסים בקונטקסט אם-ילד / אב-ילד (Emotional Availability) והקונטקסט אם-אב-ילד (Luasanne Trilogue Play). יודגש הערך המוסף של הכלים בהקשר לאבחון וטיפול בילדים. תיעשה למידה משותפת להעמקת ההבנה של ההתבוננות על היחסים בקונטקסטים אלו דרך ניתוח משותף של תצפיות מצולמות מתוך מחקר שכולל ילדים עם לקויות בהתפתחות. 

על המרצים

פרופ' נעמה עצבה פוריה

ראש מרכז דואט באוניברסיטת בן גוריון בנגב, פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. חברת סגל באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מטפלת ביחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך במרכז הרפואי סורוקה, יו"ר העמותה לבריאות הנפש של התינוק בישראל.

עמית דהרי

פסיכולוג התפתחותי, מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ריכז במשך 13 שנים את תכנית 'כיוונים' המעניקה ליווי התפתחותי רב מקצועי למעונות יום לגיל הרך, חבר בצוות הגיל הרך בחטיבה לפסיכולוגיה התפתחותית של הסתדרות הפסיכולוגים.

ד"ר ענבל מרקו

פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. חוקרת יחסי הורה-ילד כגורמי סיכון וחוסן להתפתחות הילד בקרב משפחות לילדים עם עיכוב התפתחותי בשיתוף המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). מרצה לתואר ראשון ושני לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית תל אביב יפו. עורכת אבחונים וטיפולים בקליניקה פרטית לילדים.

רונית שרף

פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. מרצה באוניברסיטת בן גוריון בלימודים לתואר שני לפסיכולוגיה התפתחותית. מרצה בתכנית לפסיכותרפיה פסיכואנאליטית לטיפול משולב הורה ילד. בעלת קליניקה פרטית.

יעל ברום עידן

פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית, בהסמכה להדרכה התפתחותית. עובדת ביחידת גנים בשפ"ח ת"א-יפו ושותפה בניהול המרכז לגיל הרך (שפ"מ טיפולי). מנחה ומדריכה מנחים בקבוצות של מרכז דואט ומטפלת בקליניקה פרטית.

ד"ר אילה פרידמן

אילה היא פסיכולוגית התפתחותית-מדריכה. אילה מדריכה ומטפלת במרכז מהו"ט (מרכז העשרה וטיפול לגיל הרך) בקרית אתא ומדריכה במעונות היום בעיר. מרצה במכללת אורנים בלימודי תואר שני לגיל הרך ובמכון הישראלי לחינוך לגיל הרך.

שמעונה גרודזין-קיסרי

שמעונה גרודזין-קיסרי

לא שמעתם את זה מאיתנו..

הזמינו את ההשתלמות