השתלמות - יחסים קרובים בתחילת החיים ולאורך הילדות: חשיבותם בהתפתחות הבריאות הנפשית של הילדים - מרכז דואט

השתלמויות שנת תשפ"ה >>

השתלמות – יחסים קרובים בתחילת החיים ולאורך הילדות: חשיבותם בהתפתחות הבריאות הנפשית של הילדים

תוכן המפגשים

  1. הורות ועבודה טיפולית עם הורים – ויניקוט אמר “אין תינוק בלי אם”, אך מה מקומה של האם בטיפול? מי היא אותה האם? ומיהו אותו האב? מה עברו בילדותם? מהם חוויותיהם העכשוויות במפגש עם ילדיהם ומהם צרכיהם בכדי להצליח להיות הורים טובים דיים לילדיהם? פסיכולוגים העובדים עם הגיל הרך, יודעים כי להורים חשיבות רבה בטיפול בילדים, אך לא תמיד ברור מה הצרכים של ההורים וכיצד להתנהל מולם. במפגש זה יובאו תיאוריות התפתחותיות בהורות ומודלים המתייחסים לקשר הטיפולי עם ההורה, כמו גם חשיבה על התערבויות קליניות בעבודה עם הורים בחדר הטיפולים. יוצגו ממצאים מחקריים המראים כי הורים שונים מרוויחים מהתערבויות שונות ויוצעו משתנים הוריים חשובים להחלטות טיפוליות.
  2. אחאות ונפרדות – מערכות יחסים אחאיות הן בין הארוכות והמשמעותיות שאדם מקיים במהלך חייו. זוהי מערכת יחסים משתנה, תלויה בגורמים מולדים וסביבתיים וקשורה בלקיחת תפקידים והתמקמות המשפיעים גם בהמשך החיים הבוגרים. בעבודה עם ילדים ישנה חשיבות רבה להתבוננות ולהבנה שלנו סביב יחסי אחים, תוך התייחסות למקרים ייחודיים של תאומות וילדים יחידים, ובחינה של תהליכי נפרדות.
  3. אבות – על רקע שינויים מסוימים החלים בחלוקת התפקידים בתוך המשפחה והמעורבות ההולכת וגדלה של אבות בגידול ילדיהם, גברה ההתעניינות במשמעות ובמעורבות של האב בגידול הילדים. נתבונן ב'אבהות החדשה', תהליכי עיצוב ההזהות והשפעתם על הרפלקטיביות של האב, איך האב משפיע על התפתחות הילד, מהם גורמים הקובעים את מעורבות אבות בטיפול ילדים והשפעתה האפשרית של היעדרותו של האב.
  4. טראומה והעברה בינדורית – הטראומה סודקת את ההנחה הפנימית של הילד שההורה זמין לו תמידית, מסוגל ורוצה להתערב. הילד נקרע בין כוחות סותרים: התקרבות והימנעות, חיפוש נחמה בכדי להדוף מצבי סכנה המאיימים עליו והדיפה של מקור הסכנה. באופן פרדוקסאלי, חלק מהילדים אשר חוו טראומה והתעללות הופכים להיות מבוגרים המתקשים לשמור על ילדיהם ואף משחזרים פגיעות עבר דרך תהליכים של העברה בינדורית והזדהות עם התוקפן. נדבר על טראומה והשלכותיה על ההתפתחות, מערכת ההתקשרות, שיחזורים ותהליכים של העברה בינדורית.
  5. חשיבה רפלקטיבית של צוותי החינוך: יחסים בתוך הצוות – צוותים חינוכיים, במיוחד בגיל הרך, מתפקדים כמעין יחידה הורית ומהווים דמויות להתקשרות עבור הילדים. היחסים בין הצוות יוצרים ומשפיעים על האקלים הגני, המהווה הקשר משמעותי ביותר להתפתחותם של הילדים. לצד החשיבות הרבה בביסוס חשיבה רפלקטיבית בהקשר של הילדים, ישנה חשיבות רבה לחשיבה רפלקטיבית סביב היחסים בתוך הצוות, המושפעים בין היתר ממאפיינים של טמפרמנט, השפעות שונות, רקע אישי ועוד.
  6. ילדים עם צרכים מיוחדים, רפלקטיביות ביחסים עם ילדים עם קשיי התפתחות – היכולת הרפלקטיבית ההורית משמעותית עבור ההתפתחות של יכולת ההבנה של הילד את עצמו ויכולתו לפרש באופן מוצלח את האחר. בקרב הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, היכולת הרפלקטיבית ההורית עלולה להיפגע, במיוחד במפגש של ההורה עם ילדו.
  7. התקשרות כמערכת ויסות –"אנשים ישכחו מה אמרת, ישכחו מה עשית אבל אנשים לעולם לא ישכחו כיצד גרמת להם להרגיש" (מאיה אנג'לו). תיאוריית ההתקשרות נוגעת במערכת היחסים הייחודית והעמוקה אשר נוצרת בין ההורה לילדו בשנים המוקדמות. רכישת יכולות ויסות עצמי היא מטלה התפתחותית מרכזית אשר נמצאה קשורה לחוסן, או לחילופין, לפסיכופתולוגיה בילדות ובבגרות, והרי שהיא מהווה מרכיב משמעותי השזור במגוון הפרעות נפשיות. דפוסי הוויסות הרגשי של האדם קשורים באופן הדוק למערכת ההתקשרות.
  8. מבנים משפחתיים, סודות וקונפליקטים – סוד הוא תוכן נפשי שאדם נושא מאחר ולא היה לו זולת משמעותי שהיה מסוגל לשמוע אותו. הדינמיקה של התפתחות סוד פתולוגי היא דינמיקה של אלם נרכש, שנוצרה מתוך חוויה אשר במקום למצוא אוזן קשבת נמצאה אוזן אטומה או חרשת. הורה המאמין שההסתרה מיטיבה עם הילד, חוסך ממנו הלם בטווח הקצר (מאחר ולא נחשף למידע כואב) ובטווח הארוך מונע ממנו חשיפה לנושאים שעלולים להשפיע על תפיסת עולמו. המשאב הזמין ביותר להסתרה של מידע הוא השקר. נדון בהשלכות של סודות על חיי הנפש של הילד והמשפחה.

על המרצים

פרופ' נעמה עצבה פוריה

ראש מרכז דואט באוניברסיטת בן גוריון בנגב, פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. חברת סגל באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מטפלת ביחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך במרכז הרפואי סורוקה, יו"ר העמותה לבריאות הנפש של התינוק בישראל.

עמית דהרי

פסיכולוג התפתחותי, מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ריכז במשך 13 שנים את תכנית 'כיוונים' המעניקה ליווי התפתחותי רב מקצועי למעונות יום לגיל הרך, חבר בצוות הגיל הרך בחטיבה לפסיכולוגיה התפתחותית של הסתדרות הפסיכולוגים.

ד"ר ענבל מרקו

פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. חוקרת יחסי הורה-ילד כגורמי סיכון וחוסן להתפתחות הילד בקרב משפחות לילדים עם עיכוב התפתחותי בשיתוף המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). מרצה לתואר ראשון ושני לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית תל אביב יפו. עורכת אבחונים וטיפולים בקליניקה פרטית לילדים.

רונית שרף

פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. מרצה באוניברסיטת בן גוריון בלימודים לתואר שני לפסיכולוגיה התפתחותית. מרצה בתכנית לפסיכותרפיה פסיכואנאליטית לטיפול משולב הורה ילד. בעלת קליניקה פרטית.

יעל ברום עידן

פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית, בהסמכה להדרכה התפתחותית. עובדת ביחידת גנים בשפ"ח ת"א-יפו ושותפה בניהול המרכז לגיל הרך (שפ"מ טיפולי). מנחה ומדריכה מנחים בקבוצות של מרכז דואט ומטפלת בקליניקה פרטית.

ד"ר אילה פרידמן

אילה היא פסיכולוגית התפתחותית-מדריכה. אילה מדריכה ומטפלת במרכז מהו"ט (מרכז העשרה וטיפול לגיל הרך) בקרית אתא ומדריכה במעונות היום בעיר. מרצה במכללת אורנים בלימודי תואר שני לגיל הרך ובמכון הישראלי לחינוך לגיל הרך.

שמעונה גרודזין-קיסרי

שמעונה גרודזין-קיסרי

לא שמעתם את זה מאיתנו..

הזמינו את ההשתלמות