קידום היכולת הרפלקטיבית בטיפול פרטני וקבוצתי: תיאוריה, מחקר ופרקטיקה - מרכז דואט

קידום היכולת הרפלקטיבית בטיפול פרטני וקבוצתי: תיאוריה, מחקר ופרקטיקה

תוכן המפגשים

השתלמות זו לצוותים מקצועיים מהווה שלב ראשוני להסמכה להנחיית קבוצות במודל דואט. במהלך ההכשרה יילמד הבסיס התיאורטי של שיטת ההתערבות של מודל דואט, יוצגו תיאוריות מרכזיות ומחקרים המצויים בבסיס החשיבה הרפלקטיבית וכן בחשיבותה בטיפול בילדים. יינתן מקום רב לתרגול טכניקות התערבות המסייעות להרחבת היכולת הרפלקטיבית של הורים ואנשי חינוך, ויוצגו נושאים מרכזיים שעשויים להתעורר במהלך העבודה הקבוצתית.

היכולת לרפלקטיביות הינה יכולת בסיסית בקשר ההכרחית ליצירת תקשורת מיטבית ולחיזוק הבטחון העצמי של הילד, ההורים והמטפלים בהם. בכל אחד מהנושאים שילמדו, יינתן מקום למחשבה לגבי האופן בו הנושא מקיש על העבודה של המשתתפים עם ילדים והוריהם, וכיצד ניתן באמצעות הידע הנרכש לקדם תהליכי התפתחות של הילדים ויצירת תקשורת מיטיבה עם ההורים ובסביבת העבודה. תתבסס ההבנה והחשיבה לגבי מקומם של ההורים אל מול הילדים ומקומם של אנשי המקצוע העובדים במרכזים לגיל הרך, אל מול ההורים שמטפלים בילדים, כמו גם אל מול הילדים עצמם.

חשיבה זו תעשה תוך התייחסות למצבים בהם הילדים מתמודדים עם פחדים וחרדות, קשיי ויסות וקשב וחוויות של דימוי עצמי נמוך וכישלון. כיצד ניתן להבין אותם? כיצד ניתן להבין את ההורים? ומתוך כך כיצד ניתן לסייע? אחד הנושאים אליו נתייחס בדוגמאות שיוצגו הינו ההתמודדויות עם המסכים ביחסי הורה-ילד כמו גם בתוך הטיפול.

ההכשרה תועבר במהלך יומיים:

ביום הראשון ילמדו התכנים הבאים:

  • מהי היכולת הרפלקטיבית?
  • חשיבות היכולת הרפלקטיבית בהתפתחות ילדים בגיל הרך
  • תפקיד ההורים ואנשי החינוך בפיתוח היכולת של הילדים להכיר את עצמם, לפתח ביטחון ודימוי עצמי
  • אינטייק רפלקטיבי

ביום השני ילמדו התכנים הבאים:

  • רפלקטיביות בטיפול: טיפול קבוצתי לפיתוח יכולת רפלקטיבית
  • טכניקות שונות לפיתוח היכולת הרפלקטיבית
  • המפגש עם ההורים וצוותי החינוך: עבודה רפלקטיבית בטיפול רגשי/נפשי ובטיפולים פרא-רפואיים
  • יוצגו ממצאים מחקריים המחזקים את חשיבות הרחבת היכולת הרפלקטיבית בקרב הורים

*החומרים עשויים להשתנות בין הימים

על המרצים

פרופ' נעמה עצבה פוריה

ראש מרכז דואט באוניברסיטת בן גוריון בנגב, פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. חברת סגל באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מטפלת ביחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך במרכז הרפואי סורוקה, יו"ר העמותה לבריאות הנפש של התינוק בישראל.

עמית דהרי

פסיכולוג התפתחותי, מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ריכז במשך 13 שנים את תכנית 'כיוונים' המעניקה ליווי התפתחותי רב מקצועי למעונות יום לגיל הרך, חבר בצוות הגיל הרך בחטיבה לפסיכולוגיה התפתחותית של הסתדרות הפסיכולוגים.

ד"ר ענבל מרקו

פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. חוקרת יחסי הורה-ילד כגורמי סיכון וחוסן להתפתחות הילד בקרב משפחות לילדים עם עיכוב התפתחותי בשיתוף המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). מרצה לתואר ראשון ושני לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית תל אביב יפו. עורכת אבחונים וטיפולים בקליניקה פרטית לילדים.

רונית שרף

פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מדריכה. מרצה באוניברסיטת בן גוריון בלימודים לתואר שני לפסיכולוגיה התפתחותית. מרצה בתכנית לפסיכותרפיה פסיכואנאליטית לטיפול משולב הורה ילד. בעלת קליניקה פרטית.

יעל ברום עידן

פסיכולוגית התפתחותית וחינוכית מומחית, בהסמכה להדרכה התפתחותית. עובדת ביחידת גנים בשפ"ח ת"א-יפו ושותפה בניהול המרכז לגיל הרך (שפ"מ טיפולי). מנחה ומדריכה מנחים בקבוצות של מרכז דואט ומטפלת בקליניקה פרטית.

ד"ר אילה פרידמן

אילה היא פסיכולוגית התפתחותית-מדריכה. אילה מדריכה ומטפלת במרכז מהו"ט (מרכז העשרה וטיפול לגיל הרך) בקרית אתא ומדריכה במעונות היום בעיר. מרצה במכללת אורנים בלימודי תואר שני לגיל הרך ובמכון הישראלי לחינוך לגיל הרך.

שמעונה גרודזין-קיסרי

שמעונה גרודזין-קיסרי

לא שמעתם את זה מאיתנו..

הזמינו את ההשתלמות