צוות המעבדה שלנו

צוות המעבדה בהווה

צוות המעבדה בהווה

פרופ' נעמה עצבה-פוריה, ראשת המעבדה לחקר ילדים, הורות ויחסים משמעותיים.

המחקרים שלי מתמקדים ביחסי *הורה ילד, ובאופן ספציפי בגורמים המקדמים את היחסים, בהשלכות היחסים על התפתחות הורים וילדים, ובקשרים ביניהם. בייחוד אני מתמקדת במחקר בהורות במהלך אירועי חיים מלחיצים כגון: פגות, בעיות בהאכלה ובשינה, בעיות התפתחותיות של ילדים, מורכבות של התאמה בקרב משפחות מהגרות ו/או אתניות. בנוסף אני מתעניינת בהבדלים בין אישיים בין הורים לילדים עם התנהגויות מאתגרות, בתגובה להתערבות טיפולית.
*הורה ודמויות טיפוליות נוספות.

ד"ר טל יציב

בוגרת תכנית הדוקטורט במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בה השלמתי גם תואר ראשון בפסיכולוגיה ומדעים קוגניטיביים ותואר שני בפסיכולוגיה ניסויית: קוגניציה ומוח. המחקר שלי עוסק בתהליכים נוירו-קוגניטיביים בהורות ובהשפעת דחק על תהליכים מבוקרים ואוטומטיים בהתנהגות הורית. באופן ספציפי אני מתעניינת בתפקידה של בקרה קוגניטיבית ביכולתם של הורים להבין את עולמם הפנימי של ילדיהם. במחקרי, אני בוחנת קשרים אלו תוך התייחסות למאפיינים שונים של מנטליזציה, למאפייני ילד ולמאפייני סביבה. במסגרת מחקר הדוקטורט, בשיתוף עם ד"ר יואב קסלר, בחנתי קשרים אלו במחקר אורך אשר עקב אחר משפחות של ילדים שנולדו פגים או במועד, מהלידה עד לגיל הגן.

עטרה מנשה גרינברג

למדתי תואר ראשון בבר אילן, לאחר מכן עשיתי תואר שני בפסיכולוגיה קלינית בבן גוריון, וכיום אני דוקטורנטית בבן גוריון תחת הנחייתה של פרופ' נעמה עצבה-פוריה, ומתמחה בפסיכולוגיה קלינית בעבודה עם ילדים ומבוגרים בקליניקה בקהילה. בעבודת הדוקטורט שלי, אנו בוחנים את ההשפעה של "תוכנית דואט לרפלקטיביות הורית" על היכולות הרפלקטיביות של ההורה, ואת האופן בו היכולת הרפלקטיבית של ההורה משפיעה על בעיות ההתנהגות של הילד. אנו חוקרים את מנגנוני השינוי: יכולת לוויסות עצמי של הילד; זמינות רגשית של ההורה; ואמונות הוריות לגבי רגשות. כמו כן המחקר בוחן מאפיינים הוריים היכולים להשפיע על יעילות ההתערבות: דיכאון, דחק הורי, התקשרות, ומשחקיות.

כנרת לבבי

אמא לשני בנים קסומים ודוקטורנטית לפסיכולוגיה. את דרכי התחלתי באוניברסיטת בן גוריון שם עשיתי את התואר הראשון בפסיכולוגיה ומחשבת ישראל. התנסות אחת זכורה לי במיוחד – עבודה כחלק ממחקר מודרך במעבדה ההתפתחותית של פרופ' נעמה עצבה-פוריה בה קודדתי אינטראקציות האכלה של הורים ותינוקות ותוך כדי כך הבנתי עמוק בפנים שברצוני להמשיך לתחום ההתפתחותי. המשכתי לתואר שני במגמה ההתפתחותית באוניברסיטת חיפה שם חקרתי את איכות אקלים הגן מבחינה רגשית בגני חובה ברחבי הצפון והקשר בין כך ובין הסתגלותם של ילדים. היתה זו התנסות מחקרית משמעותית אשר דחפה אותי להמשיך הלאה לדוקטורט מתוך מטרה להשתמש בידע שאגלה ואפתח בכדי לשפר את מצבם הרגשי של ילדים, הורים והמערכות הכלליות הנוגעות אליהם בארץ. חזרתי למקורותיי וכעת אני דוקטורנטית באוניברסיטת בן גוריון בהנחייתה של פרופ' נעמה עצבה-פוריה. המחקר שלי עוסק בשאלה עד כמה סטרס הנובע מהמצב הבטחוני המתמשך בדרום נכנס, מתערב ומשפיע בתוך המרחב המשפחתי האינטימי. בחרתי להתמקד בתהליך נורמטיבי, אך משברי, של הולדת ילד שני במשפחה כנקודה משמעותית בחייהם של ילדים צעירים. המטרה היא לבחון מהם הגורמים אשר יכולים להוות גורמי חוסן או גורמי סיכון בתוך התהליך ההתפתחותי וכן לבחון האם גורמים אלו מועצמים כאשר משפחה נמצאת תחת סטרס בטחוני כרוני. 

שועאע עסל- זריק

ילידת נצרת, סיימתי תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. לאחר מכן סיימתי תואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הילד, במסלול תזה במכללה האקדמית ת"א-יפו. עברתי 4 שנות התמחות קלינית במרכז הרפואי לבריאות הנפש ב"ש. במקביל, סיימתי 4 שנות התמחות בשפ"ח שדרות ושפ"ח עומר. בינואר 2014 עברתי את מבחן המומחיות הקלינית. בדוקטורט שלי, אני בודקת את הקשר בין המצב הרגשי של האם הבדואית לאחר לידת תינוק פג (דיכאון וחרדה) לאיכות הקשר עם התינוק והתפתחות התינוק בשנת חייו הראשונה. זאת מתוך ניסיון להבין מהם גורמי החוסן וגורמי הסיכון אשר נמצאים בבסיס הקשר אם-תינוק והתפתחות התינוק במגזר הבדואי.

פורת יעקב

סיימתי תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב. את התואר השני עשיתי במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב במגמה ההתפתחותית, תחת הנחייתה של פרופ' נעמה עצבה-פוריה, שהיא גם המנחה שלי כיום לדוקטורט. מחקר הדוקטורט שלי עוסק בהגעה של ילד שני למשפחה, ובאופן ספציפי, בחינה של גורמי חוסן פוטנציאלים אשר עשויים לעזור לילד הבכור להתמודד עם השינוי המשפחתי, כדוגמת יכולות אמפתיות וזמינות רגשית של האם. בנוסף, ייבחנו מאפיינים של תחילת היווצרות יחסי אחים מוקדמים.

צוות המעבדה בעבר

ד"ר יעל ברק-לוי

למדתי את התואר הראשון שלי במחלקה למדעי ההתנהגות באוניברסיטת בן גוריון, בשילוב פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. בתואר השני למדתי יעוץ חינוכי עם דגש על החינוך המיוחד. לאורך התואר הראשון והשני עבדתי במשרד החינוך כגננת וכיועצת חינוכית במסגרות של החינוך המיוחד. בתואר השלישי חזרתי למחלקה לפסיכולוגיה ובהנחייתה של פרופ' נעמה עצבה-פוריה ביצעתי מחקר בנושא של הורות ולחץ הורי אצל אבות ואימהות לילדים בעלי עיכוב התפתחותי. במחקר הצענו מודל קונספטואלי המקשר בין גורמי סיכון הסובבים את הילדים עם העיכוב ההתפתחותי לבין הגישה ההורית של האימהות והאבות שלהם, תוך דגש על התפקיד המתווך של לחץ הורי.

ד"ר נועה גירון-סלע

את התואר השלישי שלי עשיתי בהנחייתה של פרופ' נעמה עצבה-פוריה. במחקרי חקרתי גורמי סיכון וחוסן משפחתיים בהתפתחותם של תינוקות אשר נולדו פגים. בחנתי את הקשרים בין התנהגויות הוריות לבין התפתחות קוגניטיבית וחברתית של תינוקות אשר נולדו פגים ותינוקות אשר נולדו במועד. כיום אני מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון במגמה לפסיכולוגיה התפתחותית. המחקר שלי מתמקד בהתפתחות של יכולות קוגניטיביות ורגשיות בילדות המוקדמת
(גילאי 0-3 שנים) מנקודת מבט התנהגותית ופיזיולוגית, תוך שימת דגש על תפקידה של הסביבה ההורית בתהליך זה. שיטות המחקר העיקריות בהן אני משתמשת הן תצפיות בסביבה הביתית, מדידות פיזיולוגיות (כגון שונות בקצב הלב), ראיונות קליניים ומטלות ממוחשבות המבוססות על תנועות עיניים.

ד"ר יעל דמרי

עובדת סוציאלית ומטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת. את התואר הראשון למדתי בבן גוריון, את התואר השני עשיתי באונברסיטה העברית. התזה, בהנחיית פרופסור מרים שייף, עסקה בגורמי חוסן וסיכון בקרב ילדים בגיל החביון שחוו טראומה ביטחונית מתמשכת. את התואר השלישי עשיתי באונברסיטת בן גוריון בהנחיית פרופסור ג'ולי צוויקל, פרופסור נעמה עצבה-פוריה וד"ר שוש ארבל, והמחקר שלי עסק ברפלקטיביות הורית לילדים והורים עם ADHD. בעשר השנים האחרונות אני עובדת במרפאה הפסכיאטרית לילד ונוער בבית החולים סורוקה ובמקביל מנהלת את היחידה לבריאות הנפש ואת היחידה הקלינית של מרכז החוסן בהר חברון וקריית ארבע. אני עוסקת בטיפול בטראומה, טיפול משפחתי ובריאות הנפש. מדריכה ומלמדת בפקולטה לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית אשקלון.