צוות דואט

השופט לאון קפלן
ממקימי דואט

השופט ליאון קפלן חלם את "דואט" כבר לפני שנים, בעודו עובד כשופט בלוס אנג'לס. לאון עבד עם נוער עבריין, וחווה קשיים רבים בניסיון לעזור להם לשקם את חייהם. הוא האמין שהדרך הטובה ביותר לעזור לנערים הינה לפתח תוכניות שיעזרו למשפחות הנערים לייצר סביבה בטוחה יותר עבורם. הוא פגש את פרופ' נעמה עצבה-פוריה, והחיבור ביניהם היה מידי. מאז, הם חלמו לפתח תוכניות רבות להתערבות עם משפחות וקהילות במטרה לייצר לילדים סביבה מיטיבה, קרובה ובטוחה. השינוי המשפחתי והקהילתי עשוי להפחית את הסיכוי שנערים יהפכו לעבריינים ויכנסו למערכת המשפט. השנה, חלומם המשותף התגשם, כאשר מרכז "דואט" הוקם באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

פרופ' נעמה עצבה-פוריה,
ראשת דואט

הגעתי לתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית מתוך הכרה בחשיבות המכרעת, של השנים הראשונות בחיים, להתפתחותם הבריאה של ילדים לבוגרים. קיימת חשיבות בהתערבות המוקדמת דווקא בשנים הראשונות, בתקופת חיים בה ניתן ליצור שינויים משמעותיים התורמים לאיכות חייהם של ילדים ומשפחותיהם.
נושא מרכזי הנמצא בבסיס העבודה המחקרית והטיפולית שלי הנו היחסים שבין הורים לילדים, ובפרט היכולת הרפלקטיבית ההורית. אני מאמינה כי גורם משמעותי בבניית הקשר הורה-ילד/ה ועיצוב העצמי של הילדים הוא היכולת הרפלקטיבית של ההורים ושל דמויות ההתקשרות הנוספות. יכולת זו מהווה את הגרעין הבסיסי המחבר בין הורים וילדים. זהו הגרעין עליו נבנה 'העצמי' של ילדים, דהיינו, יכולתם להבין את עצמם, ולפעול באופן הסתגלותי בסביבה המשתנה. למעשה, מדובר ביכולת הבסיסית להתפתחות האישיות הנפשית הבריאה של הילדים. לפיכך שמחתי מאד לפגוש את השופט בדימוס ליאון קפלן ולגלות ששנינו חולקים הבנה דומה לגבי הצורך בהתערבות מוקדמת וחשיבות העבודה עם הורים. שותפות זו, אשר החלה בחיבור מידי בהבנה של המשתנים המרכזיים החשובים להתפתחות הנפשית הבריאה של ילדים, הובילה בהמשך להקמת דואט, במטרה לקדם את החזון של יצירת מרחב אקדמי מחובר לקהילה, אשר עוסק בקידום הבריאות הנפשית של ילדים תוך דגש על מקום המבוגרים המלווים אותם.
דרך החיבור עם השופט בדימוס ליאון קפלן, הכרתי את המרכז לרפלקטיביות קהילתית בלוס אנג'לס, שם למדתי את הטיפול הקבוצתי ברפלקטיביות הורית (The Reflective Parenting Program), שיטת התערבות המאפשרת לעבוד באופן אינטנסיבי ומשמעותי על יכולת הרפלקטיביות ובכך לחזק את החיבורים בין הורים לילדים. עם חזרתי לארץ, יזמתי ופיתחתי את תכנית "דואט", תכנית שמטרתה לסייע להורים ולאנשי חינוך למצוא את הקצב המשותף שלהם עם הילדים, להבין טוב יותר את הילדים ואת עצמם במצבים יומיומיים שונים, ובכך לבחור באופן המתאים ביותר כיצד לפעול ולהתנהל. התוכנית בישראל, כאמור, מבוססת על התוכנית האמריקאית, אך פותחה והותאמה לאוכלוסיות השונות בארץ.
לשמחתי, ד"ר נעמה צאן בן אריה חברה אלינו ויחד אנו מקדמות ומפתחות את הפעילויות השונות של דואט.
בדואט אני רואה הזדמנות למימוש חזוני המקצועי – שילוב בין האקדמיה לקהילה בנושאים הקשורים להתפתחות ילדים. אני רואה חשיבות מכרעת בחיבור בין מחקר, הוראה וטיפול, ומנסה ככל הניתן לשלבם. כך למשל, אני מסתמכת בעבודתי כפסיכולוגית התפתחותית-קלינאית, על ידע מחקרי עדכני, כולל ידע המסתמך על מחקרים המתבצעים במעבדה שלי. לצד זאת, העבודה הטיפולית עם הורים וילדים, מחדדת סוגיות מחקריות אותן אני חוקרת ומעוררת בקרבי חשיבה מחקרית משמעותית.
בדומה, בדואט, אנו מפעילים תכניות התערבות מבוססות מחקר ובמקביל חוקרים את ההתערבויות שלנו וכל העת מדייקים אותן לאוכלוסיות השונות.
אני מאמינה שככל שפעילות דואט תהיה רווחת בקהילה, כך נראה כי הורים, ואנשי חינוך מאמצים את החשיבה הרפלקטיבית ומתקשרים באמצעות שפה רפלקטיבית – שפה מחברת- ובכך מגדלים דור של ילדים רפלקטיביים, המבינים טוב יותר את עצמם ואת האחרים סביבם.

ד"ר נעמה צאן בן אריה,
מנהלת דואט

הכרתי לראשונה את פרופ' נעמה עצבה-פוריה במהלך לימודי תואר ראשון למדעי ההתנהגות כאשר נעמה הנחתה אותי במחקר מודרך. לימים המשכתי את לימודי התואר השני והשלישי בפסיכולוגיה קלינית באונ' בר אילן בהנחיית ד"ר אטי ברנט. במחקר שלי לדוקטורט בדקתי את יכולת המטופל לאינטימיות ותרומתה לשינוי
בטיפול דינמי קצר מועד. את ההתמחות בפסיכולוגיה קלינית עשיתי במרכז
הפסיכולוגי בשער הנגב, וברמת חן. בתקופת ההתמחות הצטלבו שוב דרכנו כאשר נעמה הדריכה אותי על הנחיית קבוצות הורים בשיטת הטיפול הרפלקטיבי.
המפגש עם שיטת הטיפול שנעמה פיתחה וייחודיותו – טיפול קבוצתי רפלקטיבי – חולל בי שינוי הן בפן האישי והן בפן המקצועי. התרשמתי עמוקות מתהליכי השינוי שעברו ההורים במהלך השתתפותם בקבוצות והתאהבתי ונרתמתי לרעיון. המשכתי להנחות קבוצות בשיטה הרפלקטיבית, ובמקביל חברתי לנעמה במטרה לקדם את הפרויקט ולהרחיב את פעולתו. האמונה המשותפת העמוקה של נעמה ושלי
ביכולת השיטה הרפלקטיבית לחולל תהליכי שינוי במעגלים השונים הסובבים את הילד, ובקהילה, הביאה אותנו להקים את "דואט".

כיום אני מנהלת את "דואט", מנחת קבוצות ומדריכה מוסמכת בשיטת "דואט".
פסיכולוגית קלינית מומחית, מטפלת במבוגרים, מתבגרים, ילדים והורים.