השתלמויות למטפלים

השתלמויות
למטפלים

השתלמות פסיכולוגים לליווי מעונות יום

מה בין בעיות נורמטיביות בגיל הרך לפסיכופתולוגיה:
חשיבות היכולת הרפלקטיבית בעבודה הטיפולית (בבית
ובמסגרות החינוך) בגיל הרך

פסיכולוגים העובדים במסגרות החינוך לגיל הרך, מלוים ומדריכים את המטפלות, סייעות, גננות (להלן "הצוות החינוכי") לאורך השנה. הפסיכולוגים נדרשים להתמודד עם אתגרים שונים כמו – איתור בעיות התפתחותיות וטיפול בהן, עבודה עם הצוות החינוכי, ועבודה עם הורי הילדים. ככל שעבודת האיתור של קשיים התפתחותיים נעשית מוקדם יותר, כך ניתן לטפל בבעיות בשלבים הראשונים, ולמנוע התפתחות של פסיכופתולוגיה. בנוסף, בכדי שילדים יגדלו בסביבה מותאמת לצרכיהם, יפתחו אמון ובטחון בסיסי ועמם גדילה והתפתחות בריאה, הצוות החינוכי צריך לטפל בילדים באופן רפלקטיבי. דהיינו, לסייע לילדים להבין את חוויותיהם, באופן שמאפשר לילדים להכיר עצמם, ובו בזמן, חשוב שהצוות החינוכי גם הוא יהיה מחובר לתחושותיו ולחוויותיו במהלך המפגשים השונים שמתרחשים ביומיום. לפיכך, מטרה חשובה של הפסיכולוגים העובדים במסגרות החינוך היא לסייע לצוות החינוכי להבין טוב יותר את הילדים ולהבין היכן זה פוגש אותם ברמה האישית. היכולת לעצור ולחשוב, במטרה לחקור את ההתנהגויות השונות, מעניקה הזדמנות להבין טוב יותר את העצמי והאחר, ומפחיתה תגובות אוטומטיות. יכולת זו מגדילה את יכולת הויסות העצמית של הצוות החינוכי, כמו גם של הילדים, ומפחיתה התנהגויות לא מווסתתות עד כדי אלימות. ממצב של אינטראקציות המורכבות מריבוי תגובות מידיות, לרוב ללא חשיבה רבה, עוברים לאינטראקציות בהן יש מדי פעם עצירה, חשיבה (רפלקציה), ורק לאחר מכן תגובה . מחקרים מראים כי לחשיבה הרפלקטיבית יש כוח רב, והיא מהווה בסיס ליחסים מיטיבים ולהתפתחות הבריאה של הילדים ומשפחותיהם, כמו גם לאוירה חיובית יותר בגן, זאת באמצעות שימוש בשפה מחברת, מעצימה ומגדלת. היכולת הרפלקטיבית נמצאת קשורה לפחות בעיות התנהגות של ילדים ויכולת ויסות טובה יותר של הצוות החינוכי וההורים.לשם כך, אנו מציעים השתלמות לפסיכולוגים, המרחיבה את ההבנה לגבי חשיבות העמדה הרפלקטיבית בטיפול בילדים, ובפרט בקרב אנשי חינוך, כמו גם חשיבותה להתפתחות ילדים. בהשתלמות ינתן דגש על האופנים )פרקטיקות( בהם ניתן לפתח יכולת רפלקטיבית של הורים ואנשי חינוך. התכנית מאפשרת לפסיכולוגים לעזור לדמויות המטפלות ללמוד דרכים חדשות בהן ניתן להבין את הקשר הקיים בין רגשות, מחשבות והתנהגות, ולפתח יכולת התבוננות על המצבים הפנימיים של הילדים ושל עצמם. דהיינו, היכולת לזהות ולהבין מה עומד בבסיס ההתנהגות של הילדים ומה עומד בבסיס ההתנהגות העצמית של המבוגרים בזמן אינטראקציה עם הילדים. בנוסף במהלך ההשתלמות נתמקד באספקטים תיאורטיים מחקריים ויישומיים הקשורים להאכלה, שינה וחינוך להרגלי ניקיון – משימות התפתחות מרכזיות בגיל הרך. ינתנו דגשים בעבודה של הפסיכולוג/ית ההתפתחותי/ת בהתערבות מוקדמת כאשר האיזונים משתבשים, וכיצד ניתן באמצעות ידע בנושא, כמו גם חשיבה רפלקטיבית לסייע לילדים בתהליכי ההתפתחות – לנוע לעבר איזון מחדש ועמו גדילה והתפתחות ולמנוע פסיכופתולוגיה מוקדמת.

משך ההכשרה הינו 40 שעות אקדמאיות, והיא תתקיים במשך חמישה ימים מרוכזים

בין השעות 09:00-15:00 .
עלות ההכשרה: 1400 ₪ למשתתף/ת
ההכשרה מותנית ברישום של כ 20 משתתפים/ות
את ההשתלמות תעביר פרופ' נעמה עצבה-פוריה, חברת סגל בכירה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, ופסיכולוגית התפתחותית מומחית.