השתלמויות למטפלים

השתלמויות
למטפלים

השתלמות להנחיית קבוצות דואט

כאנשי טיפול, אחת המטרות המרכזיות שלנו, הינה לסייע לדמויות הטיפולית (הורה, מורה, גננת, מטפלת) להבין טוב יותר את הילדים ולהתאים עצמן לצרכיהם. היכולת לעצור ולחשוב, במטרה לחקור את ההתנהגויות השונות, מעניקה הזדמנות להבין טוב יותר את העצמי והאחר, ומפחיתה תגובות אוטומטיות. ממצב של אינטראקציות המורכבות מריבוי תגובות מידיות, לרוב ללא חשיבה רבה, עוברים לאינטראקציות בהן יש מדי פעם עצירה, חשיבה (רפלקציה), ורק לאחר מכן תגובה.

מחקרים מראים כי לחשיבה הרפלקטיבית יש כוח רב, והיא מהווה בסיס ליחסים מיטיבים ולהתפתחות הבריאה של הילד והמשפחה, זאת באמצעות שימוש בשפה מחברת, פחות פוגענית, ויותר מעצימה ומגדלת. לשם כך, אנו מציעים השתלמות לאנשי טיפול, המרחיבה את ההבנה לגבי חשיבות העמדה הרפלקטיבית בקרב דמויות טיפוליות ובהתפתחות ילדים, וכן במקומה של הרפלקטיביות בעמדה הטיפולית. ניתן דגש על האופנים בהם ניתן לפתח יכולת רפלקטיבית של הורים ואנשי חינוך.

התכנית מאפשרת לאנשי הטיפול לעזור לדמויות המטפלות ללמוד דרכים חדשות בהן ניתן להבין את הקשר הקיים בין רגשות, מחשבות והתנהגות, ולפתח יכולת התבוננות על המצבים הפנימיים של הילדים ושל עצמם. דהיינו, היכולת לזהות ולהבין מה מניע את ההתנהגות של הילדים ומה מניע את ההתנהגות העצמית של המבוגרים בזמן אינטראקציה עם הילדים.

מטרת הקבוצות הטיפוליות הינה הגברת היכולת הרפלקטיבית של ההורה, חיזוק הביטחון בהורות, חיזוק הקשר הורה – ילד, והפחתת מתחים בקשר. ההכשרה מתקיימת בשני שלבים ומיועדת לאנשי ונשות מקצוע העובדים עם ילדים, הורים ואנשי חינוך.

בשלב הראשון (השלב התיאורטי):

המטפלים משתתפים בהשתלמות בת יומיים במהלכה יילמד הבסיס התיאורטי של שיטת ההתערבות, יוצגו תיאוריות מרכזיות ומחקרים, המצויים בבסיס החשיבה הרפלקטיבית ובחשיבותה לטיפול בילדים. יינתן מקום רב לתרגול טכניקות התערבות להרחבת היכולת הרפלקטיבית של הורים ואנשי חינוך, ויוצגו הנושאים המרכזיים שעשויים להתעורר במהלך הקבוצות (להורים הורים ואנשי חינוך). השלב הראשון, תורם לאנשי טיפול הן לעבודה פרטנית והן לעבודה קבוצתית.

בשלב השני (השלב המעשי):

מטפלים המעוניינים להמשיך את ההכשרה להנחיית קבוצות טיפוליות בשיטה הרפלקטיבית, יקבלו
מדריך מפורט להעברת המפגשים “דואט – להנחיית קבוצות רפלקטיביות”.
מפגשי ההדרכה, יכללו חשיבה על ההרכב הקבוצתי, הכנה לקראת אינטייק מורחב הכולל ראיון
רפלקטיביות (PDI). יאפשרו עיבוד ולמידה של התהליכים המתרחשים בקבוצה,
תוך דגש על העמקת ההתערבויות המכוונות שינויים בעמדה הרפלקטיבית. ההדרכה מאפשרת
לימוד משמעותי של השיטה. צוות דואט ילווה את הקמת הקבוצה על שלביה השונים.

הדרישות במהלך השתלמות שלב 2:
1. העברת מפגש אינטייק ומפגש פידבק פרטניים.
2. העברת המפגשים הקבוצתיים (12 מפגשים).
3. הבאת וורבאטים להדרכות.
4. הגשת סיכום בכתב הכולל מבט על התפתחות רפלקטיבית של שני משתתפים בקבוצה.

כמה זה עולה ואיך נרשמים?...

השתלמות שלב א' – יומיים: עלות ההשתלמות הינה 800 ₪ כולל מע"מ לאנשי מקצוע (650 ₪ כולל מע"מ למתמחים בפסיכולוגיה). התשלום יתבצע בפנייה אישית לאחר הרישום. פתיחת השתלמות מותנית ברישום של 15 משתתפים.ות. ניתן לעבור את השתלמות שלב א' ללא התחייבות להמשיך לשלב ב'.

השתלמות שלב ב' – העברת קבוצה: כחלק מתהליך ההכשרה על איש/אשת המקצוע להעביר קבוצה עליה תקבל הדרכה צמודה הכוללת 15 מפגשים. עלות השתלמות שלב ב', הינה 15 מפגשים שבועיים במחיר של 400 ₪ לפני מע"מ עבור כל הדרכה.

בסיום הנחיית הקבוצה ומילוי המטלות הנלוות, תינתן תעודת הסמכה על הנחיית קבוצות להורות רפלקטיבית.

**הערה חשובה: לאחר הנחייה של קבוצה אחת, תיערך חשיבה ב"דואט" לגבי מוכנות המנחה להיות מוסמכ.ת והאם נדרש לקבוצה נוספת בהדרכה מלאה בטרם קבלת תעודת ההסמכה.

השתלמויות קרובות

# השתלמות אוקטובר 2021 בקריית אתא

השתלמות שלב א': תתקיים בתאריכים 4.10 וב-11.10, בין השעות 09:00-15:00, במרכז מהו"ט, רחוב המכבים 3, קריית אתא. לרישום: https://bit.ly/duetoct21

>> לפרטים נוספים – כתבו לנו למייל: duet@bgu.ac.il